بازسازی سلولهای بتا با کمک یک انتقال دهنده‌ی عصبی

 6 دسامبر 2016- محققان فرانسوی کشف کردند که یک نوروترانسمیتور(انتقال دهنده‌ی عصبی) بنام GABAمی‌تواند بازسازی سلولهای تولید کننده ی انسولین را القاء نماید. این یافته‌ها می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که سلولهای انسولین ساز در پانکراس آنها تخریب شده است اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

GABAیا gamma-aminobutryic acidیک اسید آمینه است که از اسید گلوتامیک ساخته می‌شود، سلولهای بتا نیز این ماده‌ی شیمیایی را سنتز و ترشح می‌کنند. در سال 2014، گروهی از محققان نشان دادند که GABAمی‌تواند دیابت نوع 1 در موشهایی که سلولهای بتای انسانی به آنها پیوند زده شده است، را درمان یا حتی معکوس کند.

حال محققان موسسه ی ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه اعلام کرده اند که GABAمی‌تواند سلولهای تولیدکننده‌ی انسولین را بدون هیچگونه تغییر ژنتیکی  بازسازی کند. محققان در این پژوهش بر روی مولکول GABAتمرکز کردند زیرا درمانهای فعلی برای پیشگیری از عوارض بیماری دیابت کافی نمی باشند.

این نوروترانسمیتور در موش به تولید مستمر اما کنترل شده و بازسازی سلولهای آلفا در پانکراس کمک کرده و این سلولها را به سلولهای بتا تبدیل می کند، محققان فرانسوی پس از مشاهده ی موفقیت GABAدر موشها تصمیم گرفتند توانایی GABAرا در انسان بررسی کنند.

 آنها دریافتند که بدنبال درمان با GABAتعداد سلولهای تولید کننده‌ی انسولین تا 24 درصد در جزایر پانکراس افزایش می یابد، علاوه بر این، تعداد سلولهای آلفا (تولید کننده ی گلوکاگون) تا 37 درصد کاهش می‌یابد، این موضوع نشان می دهد که این درمان می تواند به کنترل قندخون در بیماران مبتلا به دیابت کمک کند.

محققان می‌گویند: این نتایج ما را به استفاده از این ماده در انسان تشویق کرد، بر اساس یک کارآزمایی بالینی اولیه به زودی مشخص خواهد شد که امکان استفاده ی موثر از GABAبرای کمک به بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 وجود دارد یا خیر.

درحالیکه GABیکی از انتقال دهنده‌های عصبی اصلی مهاری سیستم عصبی مرکزی است، اما بر خلاف دوپامین و آدرنالین دارای اثرات تحریکی نیست. این ماده همچنین بصورت  یک مکمل غذایی در بازار موجود است و منابع تغذیه ای طبیعی آن شامل پنیر، لوبیای سویا، بادام، ماهی کاد و گوشت گوساله می باشند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/study-into-neurotransmitter-called-gaba-could-be-significant-for-type-1-diabetes-96484206.html